Muzeum Łazienki Królewskie

2015-08-31

I Festwial Oper Barokowych Dramma Per Musica w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich

Polska prapremiera Orlanda, jednej z najlepszych oper mistrza barokowej muzyki Georga Friedricha Händla, w reżyserii Natalii Kozłowskiej 4 września br. zainauguruje I Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica. Do 20 września, m.in. w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich, publiczność będzie mogła uczestniczyć w operach i koncertach prezentujących wybitne dzieła muzyczne baroku. Dramma per Musica -- jedyny w Polsce festiwal poświęcony operze barokowej – będzie wydarzeniem cyklicznym.

Ideą festiwalu jest prezentowanie w wersji scenicznej dzieł europejskich mistrzów baroku, jak G. F. Händel, A. Vivaldi czy J. P. Rameau, w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów. Spektaklom operowym towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Podczas 19 wydarzeń muzycznych przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym prawie 40 wokalistów. Większość wydarzeń festiwalowych odbędzie się w Łazienkach Królewskich, a główną sceną Festiwalu jest Teatr Królewski – jeden z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich. Inne lokalizacje Festiwalu to: Warszawska Opera Kameralna, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz Uniwersytet Warszawski.

„Orlando” w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich to pierwsze polskie wystawienie tej wybitnej opery Georga Friedricha Händla. Od jej światowej prapremiery, zrealizowanej w 1733 r. w Teatrze Królewskim w Londynie pod okiem samego kompozytora, do dziś żaden polski twórca nie zmierzył się z inscenizacją tego dzieła. „Orlando” uznawany jest za jedną z najpiękniejszych oper czasów baroku, choć przez wiele lat dzieło to było niedoceniane. W „Orlandzie” Händel odwołał się do jednego z najważniejszych dla kultury europejskiej eposów – „Orlanda Szalonego” Ludovica Ariosta, stanowiącego inspirację dla wielu wybitnych artystów różnych epok (poetów, muzyków i malarzy). Budując na jego kanwie własną fabułę stworzył opowieść o ludziach zabłąkanych w świecie uczuć, o miłości odrzuconej, zranionej, zawiedzionej, szalonej, ale również i szczęśliwej. Dzieło stylistycznie oscyluje pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną.

„Orlando” to drugi (po „Agrippinie”) projekt operowy zrealizowany dla Teatru Królewskiego w Łazienkach. Autorką inscenizacji spektaklu dla zabytkowego wnętrza Teatru jest utalentowana reżyserka Natalia Kozłowska, która przed rokiem zrealizowała znakomitą, współczesną wersję „Agrippiny”. W tytułową rolę Orlanda wcieli się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, a partnerować mu będzie znakomita Aleksandra Zamojska (sopran), która na stałe mieszka w Salzburgu i niezwykle rzadko koncertuje w Polsce. Ponadto na scenie pojawią się: Artur Janda (bas, solista Warszawskiej Opery Kameralnej), Dagmara Barna (sopran) i Damian Ganclarski (kontratenor). Solistom towarzyszyć będzie orkiestra kameralna Royal Baroque Ensamble pod kierunkiem Lilianny Stawarz.

Poza „Orlandem” (po premierze opera będzie grana podczas Festiwalu trzykrotnie) w Teatrze Królewskim zobaczymy „Agrippinę” Händla z wybitną kreacją Anny Radziejewskiej, która 20 września tą rolą będzie świętowała na królewskiej scenie jubileusz 20-lecia swojej pracy artystycznej. Ubiegłoroczna premiera „Agrippiny” została niezwykle ciepło i życzliwie przyjęta przez publiczność i krytyków, dlatego jej powrót do Teatru Królewskiego z radością powitają szczególnie Ci miłośnicy opery, dla których w ubiegłym roku zabrakło biletów.

Obok oper Händla w programie Festiwalu znalazły się także utwory innych wybitnych kompozytorów baroku m.in. Antonio Vivaldiego, Domenico Sarriego, Dietricha Buxtehude czy Jeana-Philippe Rameau, które rzadko goszczą w repertuarze krajowych scen muzycznych. Interesującą propozycją będzie widowisko muzyczne oparte na tekście Benedetto Marcello do muzyki Antonio Vivaldiego „Teatro alla Moda”. Pod niewinnym tytułem kryje się paszkwil na styl, formę i treści oper XVIII-wiecznej Wenecji, jednak widz – słuchając urzekającej wirtuozerią muzyki Vivaldiego - nie będzie miał problemu ze znalezieniem aktualnych odniesień. Autor szyderczego tekstu piętnował bowiem pokusy, którym twórcy ulegają niezależnie od epoki: muzyczną sztampę i banał, nazbyt lekkie i łatwe scenariusze, komercyjny (jak byśmy dziś powiedzieli ) charakter wystawianych oper oraz wszelką pseudoartystyczną tandetę, schlebianie masowym gustom i nastawienie twórców na szybki zarobek. Na scenie zobaczymy m.in. Annę Radziejewską oraz Andrzeja Mastalerza w roli narratora.

Inscenizację opery Domenica Sarriego pt. „Diddone Abandonata” do libretta Pietro Metastasio, opowiadającej historię Dydony i Eneasza, przygotowała we współpracy z czeskimi i słowackimi artystami śląska {oh} Orkiestra Historyczna, grająca na instrumentach z epoki. Zobaczymy ją na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertową wersję opero-baletu J. P. Rameau: „Les Indes galantes” zaprezentuje w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego międzynarodowy zespół młodych instrumentalistów pod kierownictwem Stefana Plewniaka – Il Giardino d’Amore wraz z grupą solistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski.

W imponującym wnętrzu sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium. Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni śpiewacy, o uznanym dorobku m.in. Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska – solistki Warszawskiej Opery Kameralnej, Aleksandra Zamojska, Artur Stefanowicz. Kantaty Händla znajdą się w programie recitalu „Tre Donne” Olgi Pasiecznik, a także - wraz z kantatami Vivaldiego - w koncercie „Amor Crudel”, podczas którego będzie można ocenić wyjątkową wrażliwość i talent wokalny stojącego u progu kariery kontratenora Kacpra Szelążka.

Festiwalowi towarzyszą warsztaty mistrzowskie dla utalentowanych wokalistów oraz instrumentalistów, wyłonionych w ogólnopolskich przesłuchaniach. Festiwal daje im szansę zaprezentowania swoich umiejętności podczas specjalnego koncertu „Barok na pięć głosów”. W programie tego koncertu znajdą się najbardziej znane arie i duety z oper Händla.

Warto przypomnieć, że główna scena festiwalowa: Teatr Królewski w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich to jeden z niewielu zachowanych autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedyny taki w Polsce. Otwarto go 227 lat temu, 6 września 1788 roku. Pierwszym publicznym przedstawieniem był Henryk VI na łowach, Wojciecha Bogusławskiego.

Więcej informacji o Festiwalu w serwisie: www.drammapermusica.pl i na Facebooku: https://www.facebook.com/drammapermusica.fest

Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu: www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.

Patronat honorowy nad I Festiwalem Oper Barokowych Drama per musica objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Małgorzata Omilanowska, Prezydent Warszawy, prof. Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz Ambasador Republiki Federalnej Niemiec, Pan Rolf Nikel. Patronem Festiwalu jest Narodowy Instytut Audiowizualny, który zarejestruje operę „Orlando” i do końca roku udostępni ją na swoim portalu Ninateka oraz platformie edukacyjnej: Muzykoteka Szkolna (szczegóły w załączeniu).

  Środki finansowe na organizację Festiwalu pochodzą z dotacji publicznych przyznanych w drodze konkursu przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent miasta st. Warszawy, jak również pozyskanych od prywatnych sponsorów – mecenasów kultury: Polskiego Holdingu Nieruchomości SA, Gaz-System SA oraz Deutsche Bank Polska.

 Organizatorzy Festiwalu

Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica to organizacja non profit, skupiająca ludzi sztuki i nauki, których pasją jest sztuka baroku. Głównym celem działalności Stowarzyszenia Dramma per Musica jest przybliżanie polskiemu odbiorcy opery barokowej, która w swej kunsztownej formie zachowuje uniwersalne treści, zaskakująco bliskie współczesnemu odbiorcy i inspirujące do nowoczesnego myślenia o teatrze. Założyciele Stowarzyszenia mają wieloletnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych, a także najbardziej renomowanych instytucjach kultury, takich jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina czy Warszawska Opera Kameralna. Więcej informacji na www.dramapermusica.pl

Muzeum Łazienki Królewskie, letnia rezydencja króla Stanisława Augusta, Łazienki Królewskie, to miejsce pełne bogactwa architektonicznego i wybitna realizacja idei oświeceniowych, gdzie wysoka kultura spotyka się ze zjawiskową przyrodą. O ich pięknie stanowi połączenie klasycystycznej architektury i bogatego, naturalnego otoczenia tworzącego zjawiskowe ogrody. Wśród pereł Łazienek Królewskich warto wymienić między innymi Pałac na Wyspie, Amfiteatr czy Starą Oranżerię z Teatrem Królewskim. Zabytkowy Ogród Muzeum Łazienki Królewskie liczy 76 hektarów powierzchni. Znajdują się w nim ukształtowane w różnych latach, zróżnicowane pod względem stylistycznym, trzy ogrody – XVIII-wieczny Ogród Królewski z nowym Ogrodem Chińskim, XIX- wieczny Ogród Romantyczny oraz XX-wieczny Ogród Modernistyczny. W Muzeum Łazienki Królewskie znajdują się unikatowe kolekcje sztuki, wśród których można znaleźć dzieła wielu znamienitych twórców. Łazienki Królewskie to miejsce jednych z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Warszawie. Odbywają się tutaj festiwale muzyczne, koncerty, salony poezji, wystawy prac znanych twórców, spotkania z artystami. Rocznie Łazienki Królewskie odwiedza dwa miliony osób. Więcej informacji na www.lazienki-krolewskie.pl

Warszawska Opera Kameralna jest instytucją muzyczną o ponad 50-letniej historii. Została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego Dyrektora Naczelnego i Artystycznego. Obecnie Dyrektorem Naczelnym Warszawskiej Opery Kameralnej jest Jerzy Lach. Repertuar Opery Kameralnej cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilkanaście powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery z powodzeniem wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok. Od 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze, mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Siedziba Opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy. W skład zespołu artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej wchodzą dyrygenci, soliści, dwie orkiestry – Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej i Zespół Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense oraz chór. Sztandarowym i najważniejszym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej jest Festiwal Mozartowski w Warszawie. W ramach festiwalu odbywa się łącznie kilkadziesiąt spektakli koncertów w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie: na Zamku Królewskim, w Łazienkach Królewskich, Pałacu w Wilanowie, Kościele Seminaryjnym, Kościele Ewangelicko-Reformowanym oraz w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej. Warszawska Opera Kameralna jest instytucją finansowaną ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Więcej informacji na: www.operakameralna.pl

V5group

ul. Śląska 4
60-614 Poznań
tel.: (61) 64 64 450
fax.: (61) 64 64 452
e-mail: office@v5group.pl

Skontaktuj się z nami

+48 61 64 64 450 office@v5group.pl