Muzeum Łazienki Królewskie

2016-08-24

II Festiwal Oper Barokowych w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii

Od 2 od 18 września w Łazienkach Królewskich zagości II Festiwal Oper Barokowych, który zainauguruje premierowy spektakl Sognando la morte w wykonaniu Anny Radziejewskiej, znanej śpiewaczki operowej, oraz Jacka Tyskiego, tancerza i choreografa związanego z Polskim Baletem Narodowym. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica, wspierane przez Muzeum Łazienki Królewskie oraz Warszawską Operę Kameralną.
 

Choreo – opera  Sognando la morte to autorski projekt Anny Radziejewskiej,  utalentowanej aktorsko śpiewaczki, obdarzonej mezzosopranem o wyjątkowej barwie, koncertującej na wielu scenach europejskich, a jednocześnie cenionego pedagoga Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. Podczas spektaklu będzie miała okazję zaprezentować również swoje możliwości taneczne we współczesnej choreografii autorstwa wybitnego tancerza Jacka Tyskiego do najpiękniejszych utworów wokalnych i instrumentalnych mistrzów baroku, muzycznie przygotowanych przez Liliannę Stawarz i kameralny skład Royal Baroque Ensemble.

Szczególnie ważnym wydarzeniem Festiwalu będziehistoryczne, pierwsze polskie wystawienie opery neapolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego „Semiramide Riconosciuta”, która swoją premierę miała w Rzymie 6 lutego 1729 r. Mimo popularności jaką cieszą się obecnie opery barokowe nie była ona współcześnie w całości wykonywana ani inscenizowana. Z zachowanych manuskryptów, dostępnych w archiwum w Mediolanie, partyturę opery odtworzył znakomity włoski klawesynista Marco Vitale i on również poprowadzi orkiestrę Royal Baroque Ensemble podczas wszystkich wrześniowych spektakli. To niesłusznie zapomniane dzieło zobaczymy we współczesnej inscenizacji Eweliny Pietrowiak, a na scenie będzie można zobaczyć znakomitych solistów: Ingridę Gápovą, Karola Kozłowskiego, Dorotę Szczepańską, Gabriela Díaza, Ewę Leszczyńską i Elwirę Janasik. Opera do libretta Pietra Metastasia opowiada historię legendarnej babilońskiej władczyni Semiramidy i – jak to zazwyczaj w dziełach barokowych bywa – pełna jest zwrotów akcji, nieszczęśliwych miłości, zdrad i intryg.  

W programie Festiwalu,poza spektaklami,znajdują się także koncerty, które będą okazją do spotkania z rzadko wykonywanymi kompozycjami takich mistrzów baroku jak: Claudio Monteverdi, Tarquinio Merula, Luigi Rossi, Benedetto Ferrari, Giacomo Carissimi, Barbara Strozzi, Sigismondo d’India, Antonio Caldara, Giovanni Battista Bononcini, Francesco Geminiani, Alessandro i Domenico Scarlatti, Antonio Vivaldi i oczywiście Georg Friedrich Händel. W Pałacu na Wyspie odbędą się recitale Aleksandry Zamojskiej: Lamenti amorosi i Dagmary Barny: Amor è qual vento oraz koncert kameralny Il Giardino degli affetti. Na zakończenie festiwalu powróci Orlando G. F. Händla w nieco zmienionej obsadzie. W warszawskim Kościele Seminaryjnym zabrzmioratorium Antoniego Caldary Maddalena ai piedi di Cristow wykonaniu wokalistów oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod kierownictwem Lilianny Stawarz.


Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni muzycy, specjalizujący się w stylistyce barokowej i występujący na wielu scenach europejskich, m.in. soliści Anna Radziejewska, Karol Kozłowski, Aleksandra Zamojska, Olga Pasiecznik, Ingrida Gápová, Gabriel Díazoraz klawesyniści i dyrygenci Lilianna Stawarz i Marco Vitale.

Organizacji Festiwalu przyświeca idea stworzenia wyjątkowej oferty dla miłośników muzyki, a w szczególności opery barokowej. Festiwal wypełnia istniejącą lukę na kulturalnej mapie Polski, bowiem - poza repertuarem Warszawskiej Opery Kameralnej - prawie nigdzie indziej nie znajdziemy oper barokowych w wersjach scenicznych. Daje też młodym artystom wyjątkową szansę występu pod okiem doświadczonych mistrzów, na profesjonalnej scenie przed wymagająca publicznością.Podczas 12 wieczorów przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 90 artystów, w tym 18 wokalistów.

Niezwykłe jest też miejsce - główną scenę festiwalową stanowi historyczny (250 lat) dworski Teatr Królewski, znajdujący się  w pieczołowicie odrestaurowanej Starej Oranżerii. Recitale i koncerty odbywają się również w pięknych, zabytkowych wnętrzach Pałacu na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie. 10 i 17 września będzie można wziąć udział w specjalnych oprowadzaniach z przewodnikiem, które będą nie tylko doskonałą okazją do poznania historii tego niezwykłego teatru, ale też zobaczenia scenografii, przygotowanych na potrzeby festiwalowych oper.  

Patronat honorowy nad II Festiwalem Oper Barokowych w Teatrze Królewskim objęli: Prezydent m. st. Warszawy, prof. Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz Ambasador Republiki Włoskiej, Alessandro De Pedys. 

Festiwal jest wydarzeniem cyklicznym, które w drodze konkursu uzyskało dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy. Na pokrycie kosztów organizacyjnych Festiwalu przeznaczony jest też w całości przychód z biletów. Stowarzyszenie nie zarabia na organizacji wydarzenia,  a ogromna część prac przygotowawczych wykonywana jest społecznie – pro publico bono – przez członków Stowarzyszenie i wolontariuszy.

Mecenasem tegorocznego Festiwalu jest Alfa Romeo, a sponsorami – Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o., Warexpo Sp. z o.o., Vinoteka 13 oraz LG Electronics.

Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu:  www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie.


ORGANIZATORZY FESTIWALU

Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica to organizacja non profit, skupiająca ludzi sztuki i nauki, których pasją jest sztuka baroku. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie zatrudnia pracowników etatowych. Działa społecznie, a wszystkie środki finansowe pozyskiwane z dotacji, darowizn, sponsoringu w całości przeznacza na realizację celów statutowych, do których należą m. in.: 

- popularyzacja sztuki, w szczególności muzyki baroku, 
- wspieranie rozwoju polskiej kultury,

- integrowanie twórców i wykonawców,

- działalność edukacyjna, a w szczególności wspieranie rozwoju młodych talentów.

 

Głównym celem działalności Stowarzyszenia Dramma per Musica jest przybliżanie polskiemu odbiorcy opery barokowej, która w swej kunsztownej formie zachowuje uniwersalne treści, zaskakująco bliskie współczesnemu odbiorcy i inspirujące do nowoczesnego myślenia o teatrze. Założyciele Stowarzyszenia mają wieloletnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych, a także najbardziej renomowanych instytucjach kultury, takich jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina czy Warszawska Opera Kameralna. Inicjując przed czterema laty swoją działalność Stowarzyszenie postawiło sobie za cel realizowanie inscenizacji oper barokowych, niewystawianych wcześniej na polskich scenach operowych.Stowarzyszenie do tej pory wyprodukowało i wystawiło trzy premierowe spektakle: inscenizacje dwóch oper G. F. Händla: Agrippiny (2014 r.) i Orlanda (2015 r.), oraz spektakl do muzyki A. Vivaldiego Teatro alla Moda (2013 r.). Przy Stowarzyszeniu powstała orkiestra Royal Baroque Ensemble, prowadzona przez Liliannę Stawarz, aktywnie koncertującego muzyka i pedagoga Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, a złożona z wszechstronnie wykształconych instrumentalistów specjalizujących się  w wykonawstwie muzyki dawnej, grających na kopiach instrumentów z epoki.

Jednym z ważnych celów Stowarzyszenia jest promocja polskich solistów operowych, którzy z powodzeniem występują na zagranicznych scenach, a wciąż są niedoceniani w kraju, a także wspieranie młodych artystów, dla których dwukrotnie zostały zorganizowane bezpłatne warsztaty mistrzowskie. Co roku Stowarzyszenie przeprowadza przesłuchania do ról w spektaklach festiwalowych, podczas których szczególnie poszukiwane są młode talenty. W 2014 r. role w spektaklu Agrippina powierzono kontratenorom: Jakubowi Józefowi Orlińskiemu i Kacprowi Szelążkowi, umożliwiając im debiut sceniczny, zaś Orlando był szansą dla Dagmary Barny i Damiana Ganclarskiego na stworzenie pierwszych poważnych ról scenicznych. Słuszność polityki Stowarzyszenia w tym zakresie oraz trafność doboru utalentowanych, młodych wykonawców potwierdzają, m. in. indywidualne nagrody w prestiżowych konkursach, np. w tegorocznym 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława  Moniuszki, zdobyte przez młodych śpiewaków tuż po debiucie w realizacjach Stowarzyszenia, tj.: D. Barny i K. Szelążka (laureaci nagród specjalnych im. C. M. Guiliani w konkursie moniuszkowskim) oraz J.J. Orlińskiego (zdobywca II nagrody podczas konkursu moniuszkowskiego oraz finalista prestiżowego konkursu Metropolitan Opera National Council Auditions). W tym roku podobną szansę na zaprezentowanie się podczas Festiwalu otrzymały Dorota Szczepańska, Ewa Leszczyńska i Marcjanna Myrla.

Działania Stowarzyszenia zostały docenione przez polskie środowisko muzyczne – inscenizacja Agrippiny G. F. Händla została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Muzyczne Roku 2014. Spektakl Agrippina znalazł się w towarzystwie takich prestiżowych instytucji kultury jak: Teatr Wielki - Opera Narodowa (wystawienie Jolanty i Zamku Sinobrodego w Metropolitan Opera) i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (otwarcie nowej siedziby orkiestry oraz Festiwal Otwarcia).

Więcej informacji na www.stowarzyszenie.drammapermusica.pl (strona Stowarzyszenia), www.drammapermusica.pl (strona Festiwalu)

Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie,to letnia rezydencja króla Stanisława Augusta, którą tworzą klasycystyczne zabytki i historyczne ogrody. Wybitna realizacja idei oświeceniowych, gdzie wysoka kultura spotyka się ze zjawiskową przyrodą. Wśród pereł architektury Łazienek Królewskich warto wymienić między innymi Pałac na Wyspie, Amfiteatr czy Teatr Królewski w Starej Oranżerii. Historyczne ogrody liczą 76 hektarów powierzchni. Znajdują się w nich ukształtowane w różnych latach, zróżnicowane pod względem stylistycznym, trzy ogrody – XVIII-wieczny Ogród Królewski z nowym Ogrodem Chińskim, XIX- wieczny Ogród Romantyczny oraz XX-wieczny Ogród Modernistyczny. W Muzeum Łazienki Królewskie znajdują się unikatowe kolekcje sztuki, wśród których można znaleźć dzieła wielu znamienitych twórców. Łazienki Królewskie, nazwane „najszczęśliwszym miejscem w Warszawie” to jedno z najważniejszych miejsc wydarzeń kulturalnych w stolicy. Odbywają się tutaj festiwale muzyczne, koncerty, salony poezji, wystawy prac znanych twórców, spotkania z artystami. Rocznie Łazienki Królewskie odwiedza dwa miliony osób. Więcej informacji na www.lazienki-krolewskie.pl

Warszawska Opera Kameralna (WOK) jest instytucją muzyczną o ponad 50-letniej historii. Została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego Dyrektora Naczelnego i Artystycznego. Działalność artystyczna Warszawskiej Opery Kameralnej charakteryzuje się ogromną różnorodnością muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie WOK.

Szczególne miejsce w repertuarze WOK zajmuje twórczość W. A. Mozarta. Sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym jest Festiwal Mozartowski, zorganizowany po raz pierwszy w 1991 roku. Festiwal ten zdobył uznanie i renomę nie tylko w Polsce, ale również wśród gości z zagranicy.

Wykonywanie tak szerokiego repertuaru możliwe jest dzięki zespołowi artystycznemu złożonemu ze znakomitych solistów, chóru oraz dwóch orkiestr. Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej jest jedyną orkiestrą na świecie mającą w swoim repertuarze wszystkie opery W.A. Mozarta i większość oper G. Rossiniego. Orkiestra specjalizuje się w wykonawstwie muzyki klasycznej, a także muzyki nowej, grając i prawykonując dzieła sceniczne wybitnych polskich kompozytorów współczesnych.

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense specjalizuje się zaś w wykonawstwie muzyki wcześniejszych epok, zgodnym z wymogami stylu i dawnej praktyki wykonawczej. Bogate i stale powiększane instrumentarium Zespołu, posługującego się kopiami historycznych instrumentów, pozwala na wykonywanie repertuaru od ok. 1600 roku po dzieła dojrzałego baroku i okresu klasycznego. 

Od 2012 roku pod dyrekcją Jerzego Lacha WOK, pozostając wierną tradycji prezentowania klasycznych realizacji operowych, rozwija równolegle innowacyjne i nowatorskie projekty. Do współpracy zapraszani są młodzi i kreatywni artyści – reżyserzy, soliści, kompozytorzy. Powstają wielkie plenerowe widowiska operowe wykorzystujące nowoczesne techniki multimedialne. Prowadzone są działania edukacyjne mające na celu krzewienie kultury wśród najmłodszych odbiorców. WOK jest instytucją finansowaną ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.  

Więcej informacji na:  www.operakameralna.pl 

 

Mecenas Festiwalu: ALFA ROMEO

Alfa Romeo. La meccanica delle emozioni.

Alfa Romeo to należąca do Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) marka-legenda bazująca na wyścigowych sukcesach założonej w 1910 roku firmy Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardzkiej Fabryki Samochodów), dwukrotnie wyróżniona tytułem „Car of the Year”.  Alfa Romeo jest ceniona za wyjątkowy włoski design oraz sportowy charakter, a dzięki idealnemu połączeniu nowoczesnej technologii z elementami bezpieczeństwa i komfortu prowadzenie jej daje olbrzymią przyjemność każdemu kierowcy budząc emocje również podczas codziennego użytkowania.

Więcej informacji na: www.alfaromeo.pl

Sponsor: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.

Firma o ponad 140-letniej tradycji, zapewniająca nowoczesną, szybką i bezpieczną komunikację miejską w stolicy i kierująca się zasadą odpowiedzialności ekonomicznej, społecznej i ekologicznej. Zapewnia najwyższy standard podróżowania za pośrednictwem nowoczesnych i komfortowych pojazdów szynowych (ok. 60% taboru stanowią tramwaje niskopodłogowe), które są stale modernizowane
i wymieniane. Sukcesywnie rozbudowuje też sieć połączeń. Dzięki konsekwentnie realizowanej polityce zapewnienia najwyższego standardu podróżowania, w tym seniorów, osób niepełnosprawnych oraz rodziców z dziećmi, cieszy się zaufaniem i sympatią warszawiaków. Spółka aktywnie uczestniczy w życiu społeczno-kulturalnym Warszawy zgodnie z hasłem: „Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu”.

Sponsor: WAREXPO

Firma Warexpo powstała w 1975 roku i od początku swojego istnienia zajmuje się szeroko rozumianą komunikacją zewnętrzną z mieszkańcami stolicy, za pośrednictwem nośników zaliczanych do segmentu OOH, których jest właścicielem i które sukcesywnie modernizuje. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży reklamowej. Na terenie Warszawy realizuje kompleksowe kampanie reklamowe z wykorzystaniem tradycyjnego plakatu, jak również od niedawna oferuje nowoczesne nośniki z segmentu digital outdoor. Świadczy  też usługi brokerskie w zakresie planowania i realizacji kampanii OOH w ośmiu największych miastach Polski.

Więcej informacji na:  www.warexpo.pl

Patron: Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK

Ma na celu wzmacnianie debaty publicznej w Polsce, stanowi platformę refleksji i wymiany wiedzy między liderami biznesu i administracji. Prowadzi badania, wydaje raporty, w których opisuje trendy z zakresu zarządzania, przywództwa i polityki państwowej. Działania THINKTANK, obejmują takie sfery jak zwiększanie szans polskich firm w środowisku globalnym, promowanie dobrych praktyk w obszarze administracji czy poprawa kompetencji przywódczych liderów biznesu.

Więcej: www.mttp.pl    


Kontakt dla mediów:

Stowarzyszenie Dramma per Musica                                    Muzeum Łazienki Królewskie

Joanna Bancerowska                                                                  Filip Gruszczyński

stowarzyszenie@drammapermusica.pl                                       filip.gruszczynski@v5group.pl

tel.: + 48 600 304 971                                                                tel.: +48 519 842 330

www.drammapermusica.pl

V5group

ul. Śląska 4
60-614 Poznań
tel.: (61) 64 64 450
fax.: (61) 64 64 452
e-mail: office@v5group.pl

Skontaktuj się z nami

+48 61 64 64 450 office@v5group.pl