Tubądzin

04.09.2020

Projektanci z Azji triumfują w i edycji konkursu Future NOW

  Aż cztery z sześciu najlepszych prac nadesłanych na konkurs Tubądzin Design Awards, w ramach nowej kategorii Future NOW, pochodzą z Azji - Wietnamu, Malezji, Indonezji i Bangladeszu. Pozostali laureaci to Europejczycy - z Ukrainy i Mołdawii. Partnerami tegorocznej edycji TDA są firmy Grohe, AQForm, Terma i CAD Projekt K&A.

Tubądzin Design Awards to jeden z najbardziej cenionych międzynarodowych konkursów dla architektów. W tegorocznej edycji do organizatorów konkursu spłynęły 554 projekty, a do społeczności TDA dołączyli już przedstawiciele 77 krajów.

Do 20 sierpnia można było nadsyłać prace w ramach Future NOW – nowej kategorii, której powstanie było odpowiedzią na postpandemiczną rzeczywistość i wyzwania, z którymi zmuszona jest się mierzyć architektura. Future NOW dołączyło do dotychczasowych kategorii - Young Power, Everyday Design oraz Unlimited Architecture, stawiając przed architektami, projektantami i studentami kierunków związanych ze wzornictwem zadanie zaprojektowania rozwiązań dla przyszłości, która dzieje się na naszych oczach.

Sytuacja pandemiczna, w której na kilka tygodni wszyscy zostali unieruchomieni w domach spowodowała, że przestrzenie przeznaczone na co dzień do życia prywatnego zaczęły nabierać zupełnie nowych funkcji. Przymusowa praca zdalna wymusiła nową aranżację strefy domowej, kompromisy między jej użytkownikami oraz konieczność zadbania o potrzeby, które wcześniej nie pojawiały się w przestrzeni osobistej – komfortu pracy, ciszy, posiadania miejsca do wideokonferencji itd. Również przestrzenie biurowe i publiczne przestały pełnić swoje funkcje w sposób, do którego byliśmy przyzwyczajeni. Przestrzenie publiczne nie tylko zmieniają swój wygląd, ale sami architekci przestali być już wyłącznie projektantami budynków, krajobrazów czy przedmiotów. W swojej pracy muszą uwzględniać oni przyszłe potrzeby samowystarczalności miast i nieustanną zmienność rzeczywistości.

Jury szukało projektów, które przedstawią rozwiązania projektowe dla przestrzeni oddających mobilność pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Spełniających wiele funkcji i posiadających możliwości szybkiej adaptacji do bieżących potrzeb ich użytkowników. Liczba nadesłanych prac przerosła oczekiwania organizatorów, a kraje z których nadesłano projekty wykraczały zdecydowanie poza europejski krąg kulturowy i zaproponowały zupełnie inne, świeże myślenie o wzornictwie i architekturze, które uwzględnia potrzeby i umiejscowienie na mapie świata lokalnych społeczności.

Zdobywcą I miejsca jest wietnamski architekt, Van Long Le, który zaproponował projekt spektakularnych rozmiarów. W związku z zagrożeniem planety przez niszczycielską działalność człowieka, a jednocześnie wielki potencjał turystyczny Wietnamu, projektant stworzył „Aquamodul” - koncept umieszczonych na morzu modułów mieszkalnych, samowystarczalnych energetycznie, ruchomych, łączących się na wiele sposobów i tworzących morską wioskę. W sposób organiczny pozwala ona spełnić założenia autora projektu - uregulowania zarybienia terenu, rozwoju kultury wodnej oraz promocji turystyki, która w dużej mierze opiera się na wycieczkach wokół wietnamskich wysp. Wyspy-moduły pozostają w projekcie w nieinwazyjnej relacji z wyspami stworzonymi przez naturę.

II miejsce zdobył Mykola Molhan z Ukrainy, który w swoim projekcie domu zawarł metaforę zmieniającej się rzeczywistości, nieprzewidywalności problemów, szybkości poruszania się i wymiany informacji. Projekt „Przestrzeń prywatna” na pierwszy rzut oka jest po prostu dobrze zaprojektowanym, solidnym budynkiem mieszkalnym o klasycznych kształtach. Jednak wystarczy nieco zmienić perspektywę, a budynek zaskakuje – jest z każdej strony geometrycznie różny. Jedna ze ścian jest całkowicie przeszklona i otwarta na panoramę krajobrazu, inne podlegają nachyleniom, które dodają projektowi dynamiki. W projekcie dominuje szkło i metal i połączenie natury z wygodną przestrzenią życiową.

III miejsce przypadło w udziale projektowi z Malezji. Jego autor Yi Yang Chai, zainspirował się cytatem z Isaaca Newtona: "budujemy zbyt wiele murów, ale za mało mostów”. Jego projekt „Braking Walls, Building Bridges” to centrum dla aktywnych seniorów, które zbudowane jest wokół idei otwartości i łączenia: pokoleń, natury z technologią, różnych społecznych grup i odpoczynku z edukacją. Zamiast zamkniętej bryły ośrodka aktywności seniorów, projekt łączy mieszkańców społeczności ze sobą – przez kładki, ścieżki, tarasy, a także nieregularną konstrukcję modułową i dużą ilość szkła. Seniorzy, którzy w sytuacji niżu demograficznego stanowić wkrótce będą ogromną część społeczeństw, nie są w projekcie alienowani, ale włączani w życie społeczności, integrowani. Projekt zakłada zdecydowanie więcej niż stworzenie wyłącznie propozycji architektonicznej – kryje się za nim idea kreowania postaw otwartości, kultywowanie kultury uczenia się przez całe życie i ożywienie relacji ludzi z różnych środowisk i grup wiekowych. Architektura projektu pomaga więc społeczności gromadzić się, mieć kontakt z naturą i sobą nawzajem, lepiej organizować wspólne życie.

Pozostali laureaci pochodzą kolejno z Indonezji, Republiki Mołdawii i Bangladeszu. Wszyscy oni prezentują rozwiązania architektoniczne, które pozwalają na szybkie zmiany przestrzeni, elastyczność i otwartość.
Zwycięzca konkursu w kategorii Future NOW zdobywa nagrodę pieniężną w wysokości 1000 euro, wywiad na łamach magazynów White Mad, PRIMA Interior (Ukraina) oraz nagrody specjalne od Grupy Tubądzin. W całym konkursie, oprócz niezwykle atrakcyjnej nagrody głównej (wyjazd do Abu Dhabi lub wycieczka na Islandię), na uczestników czekają wartościowe vouchery od Partnerów konkursu, takich jak firma Grohe, Terma, AQForm i CAD Projekt K&A.

Szczegóły można znaleźć na stronie: https://www.tubadzin.pl/design/pl

Grupa Tubądzin należy do najlepiej rozpoznawalnych producentów płytek ceramicznych w Polsce. Od 35 lat wyznacza trendy wzornicze, wprowadza nowatorskie produkty i rozwiązania. W Polsce jest pionierem w produkcji płyt wielkoformatowych, sięgających rozmiarem aż 120x240 cm. Jej produkty, wytwarzane z najwyższej jakości surowców, znajdują zastosowanie w każdej przestrzeni, nie tylko łazienkowej. Najwyższej jakości płytki, do złudzenia przypominające drewno, marmur czy beton, produkowane w oparciu o najnowocześniejsze światowe technologie są znakiem rozpoznawczym Grupy Tubądzin. W roku 2019 firma sprzedawała swoje produkty do 60 krajów.

Tubądzin zaprasza do współpracy wybitnych twórców designu i kultury (wśród nich m.in. Maciej Zień, Dorota Koziara, Wojciech Siudmak), organizuje prestiżowe konkursy dla młodych projektantów i architektów – Tubądzin Design Awards oraz angażuje się w działania edukacyjne, społeczne i ekologiczne.

Płytki marki Tubądzin powstają z naturalnych i szlachetnych surowców, a do ich zdobienia stosowane są bezpieczne dla zdrowia i przyrody barwniki. Mając na uwadze dbałość o środowisko firma Tubądzin promuje zasady zrównoważonego rozwoju i inwestuje w innowacyjne rozwiązania – m.in. technologię Continua+, przyczyniając się tym samym do redukcji zużycia energii i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Firma angażuje się również w projekty proekologiczne i podejmuje działania zmierzające do wzrostu świadomości społeczności lokalnej w tym zakresie.

Kontakt dla mediów:

Agata Grenda

rzeczniczka prasowa Grupy Tubądzin

tel. kom. + 48 608 558 405

agata.grenda@tubadzin.pl

V5group

ul. Śląska 4
60-614 Poznań
tel.: (61) 64 64 450
fax.: (61) 64 64 452
e-mail: office@v5group.pl

Skontaktuj się z nami

+48 61 64 64 450 office@v5group.pl